We hebben de kracht van Learning Communities ervaren in de wijken en ook met elkaar als samenwerkingsverband.
De drie gemeenten werkten aan een integrale aanpak van interventies waarbij de toepassing anders verliep per gemeente. Maar er was een gemene deler: ze zochten allemaal de verbinding tussen het medische en het sociale domein aan de hand van dezelfde centrale leervragen. De Learning Community-bijeenkomsten gingen over gemeenschappelijke onderwerpen als domein overstijgend samenwerken, participatie van inwoners, opstellen van integrale gezondheidsaanpak en borging van interventies in de wijk.
De Learning Community heeft een aantal interessante tools en werkvormen opgeleverd die ook voor andere gemeenten en instellingen handzaam zijn. “Het is zelden zinvol om aan de hand van een agenda de punten te bespreken”, vindt Suzanne Lagerweij, onderzoeker Lectoraat Sociale Innovatie en Ondernemerschap aan Hogeschool Leiden. “Actieve werkvormen die deelnemers aanzetten tot zelfreflectie zijn een goede manier om kennis en ervaringen te delen.”
De deelnemers vonden het interessant om te horen hoe bepaalde hobbels in andere gemeenten werden genomen. Het vinden van de juiste bewoners, ervaringen met bewonerparticipatie en bestuurlijk commitment krijgen, over dat soort zaken werd gezamenlijk nagedacht. Zeker in corona-tijd toen de nabijheid van andere collega’s wegviel kwam de onderlinge kennisuitwisseling van pas.
Ook werd er samen regelmatig nagedacht over hoe je zichtbaar kan maken wat er bereikt is. Ook dat heeft een aantal goede werkvormen opgeleverd. Maar, vindt Marloes van der Klauw TNO-consultant healthy living, dat zichtbaar maken wat bereikt is moet niet omslaan in rendement denken. Want waarom zou integraal samenwerken gemeenten rendement moeten opleveren? Het gaat in ieder geval niet vanzelf. “Er is echt inspanning en geld voor nodig om het te laten slagen. Het resultaat zit ‘m in de lange termijn. In de verbetering van de Positieve Gezondheid van mensen.”
Om met en van elkaar te leren is het een goed idee om gebruik te maken van activerende werkvormen. Op die manier kom je met elkaar in gesprek en kun je kennis en ervaring delen. Onderwerpen en verslagen vind je hieronder.
Regeren is vooruitzien. We hebben expertise van het RIVM benut om te reflecteren op hoe we nog beter kunnen borgen.
De Werkplaats Sociaal Domein Den Haag & Leiden is partner in het project Wijzer in de Wijk en een voorbeeld van een leer- werk- en onderzoeksgemeenschap. Dit regionale samenwerkingsverband in het sociaal domein bestaat uit zorg- en welzijnsorganisaties, hogescholen, gemeenten, clientorganisaties en kennisinstellingen. De vier hoofdthema’s zijn integrale aanpak multiproblematiek, armoede en schulden, verbinding gezondheid en sociaal domein, en langer thuis wonen. Op de website lees je meer over de thema’s waar de Werkplaats aan werkt en wat dit heeft opgeleverd.
De Werkplaats SAMEN is een ander voorbeeld van een Leer- en samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband in de zorg voor jeugd bestaat uit (toekomstige) praktijkprofessionals, ouders, jongeren, docenten en lectoren van hogescholen, gemeenteambtenaren en onderzoekers. Binnen de ontwikkellijn Integraal Werken wordt in Leernetwerken en onderzoeksprojecten gewerkt aan maatschappelijke vraagstukken in het brede sociaal domein. Op de website lees je meer over waar de Werkplaats aan werkt en wat dit heeft opgeleverd.